X
تبلیغات
گروه آموزشی مدیریت خانواده شهر تهران ک د - معرفي رشته

گروه آموزشی مدیریت خانواده شهر تهران ک د

معرفي رشته

آشنايي با رشته هاي مهارتي شاخه كار دانش

نام و كد رشته مهارتي

مدیریت وبرنامه ریزی امور خانواده  کد:6169

 

 

 

معرفي كامل  رشته

 

 

 

 

این رشته در جهت آماده سازی دختران جوان که مادران فرداومدیران خانواده آینده این مرز وبوم می باشند در جهت آماده سازی در همه ابعاد زندگی تلاش می نماید بدست آوردن مهارت های لازم در زمینه مدیریت وبرنامه ریزی خانواده برای داشتن خانوادهای سالم وتوسعه ی اجتماعی واقتصادی کشور نقش بسزای خواهد داشت.

هنرجو با تحصیل در این رشته قادر خواهد بود براساس نیاز های خانواده با توجه به درآمد وشرایط اقتصادی اجتماعی وفرهنگی، برنامه ریزی امور خانواده خود را به عهده گیرد،توازن در دخل وخرج رارعایت کند،از عهده ی تعلیم وتربیت فرزند،بهره گیری از حقوق خود وخانواده وبر قراری روابط سالم انسانی واخلاقی برآید.

مهارت  های سالم زیستن مقدماتی هنر جو را قادر می کند مهارت های لازم برای تأمین سلامت خانواده در زمینه های مختلف بهداشتی مانند بهداشت فردی ومحیط زیست ،بهداشت وتغذیه مواد غذایی وتنظیم برنامه ی غذایی مناسب درخانه وخانواده تأمین بهداشت روانی در خانه و خانواده تشخیص منشأ حوادث خانگی وپیشگیری از آنها،توانایی انجام کمک های اولیه وامدادرسانی تامراجعه به پزشک و به کار گیری اصول مراقبت از سالمند درخانه راکسب بنماید.

مهارت های سالم زیستن  پیشرفته هنر جو را قادر می نماید در زمینه های بهداشتی تشخیص علائم اولیه وراه های پیشگیری از بیماری های مهم وشایع وتوانایی مراقبت از بیمار در خانواده ومراقبت از مادر وکودک در مراحل مختلف قبل ،حین وبعداز زایمان وتولد نوزاد وتهیه برنامه غذایی مناسب برای مادر وکودک در مراحل مختلف رشد وتکامل وی، به کارگیری اصول بهداشت ومراقبت های دوران بلوغ و توانایی آموزش بهداشت وجلب مشارکت افراد خانواده برای تأمین وارتقاء سلامت آنان.

مهارت های هنر در خانه هنرجو را قادر میکند  مهارت های آشپزی ،شیرینی پزی ،گلسازی ، پذیرایی از میهمان ،خیاطی ،گلدوزی ،بافتنی ،گلسازی ، آراستگی شخصی ، چیدمان وسایل منزل ،کاربرد و نگهداری لوازم خانگی و پرورش گل و گیاه را در منزل بکار بندد.

 

 

  توانايي و مهارت هاي لازم جهت ورود به رشته   

 

گذراندن سال اول متوسطه و قبولی سال سوم راهنمایی  و دارا بودن توانایی جسمی و حرکتی برای آموزش دروس عملی مهارت

 

نوع مهارتهاي فني كه هنرجويان در طول دوره آموزش مي بينند( نقش و توانايي فارغ التحصيلان)

مهارت برنامه ريزي امورخانواده دررابطه باشناخت خانواده(مفهوم  خانواده واهميت وكاركردوساختارآن،ازدواج،فرهنگ،عرف،آداب ورسوم و نيازهاي خانواده(فيزيولو‍‍ژيك وجسمي،رواني،اقتصادي،اجتماعي وآشنايي با مهمترين مراكز اجتماعي-مديريت وبرنامه ريزي در خانواده شامل:(آشنايي بامفهوم بودجه وبودجه بندي در خانواده،تعيين هدف هاي خانواده،پيش بيني  درآمد ها و هزينه ها،پيگيري  وبه روز كردن آن ها،زندگي بر مبناي بودجه ،مديريت بدهي ،مديريت پس اندازوچرخه موفقيت در خانواده)-توانايي برقراري روابط سالم انساني واخلاقي در خانواده شامل:(آشنايي با اصول برقراري ارتباط،عوامل مؤثر در انسجام خانواده،ازدواج وملاك هاي انتخاب همسر،ارتباط با همسر و فرزند وبرخورد صحيح در مشكلات ارتباطي در خانواده)-تعليم و تر بيت در خانواده شامل:(آشنايي بامفهوم آن،پرورش حواس و زبان آموزي،يادگيري ،خلاقيت وامور تحصيلي كودكان،اصول وروش هاي تعليم وتربيت در خانواده،بازي ،قصه،اوقات فراغت كودكان وارزش آن ها در تربيت كودكان در خانواده )-همكاري خانواده با مدرسه مدرسه و ساير نهادهاي آموزشي كشوردر تعليم وتربيت كودكان-بهره گيري از حقوق قانوني خود شامل:{آشنايي با مفهوم حقوق ،حقوق مدني،حقوق خانواده(ازدواج وتكاليف متقابل زن وشوهر،مهر ،نفقه،جدايي،طلاق،فسخ)،حقوق كودك(حقوق مالي ،غير مالي،حضانت وولايت)وقوانين ارث)آگاهي لازم را براي مديريت در خانواده كسب مي نمايد.

 

مهارت هاي سالم زيستن كمك مي نمايد، هنر آموز مهارت های لازم برای تأمین سلامت خانواده در زمینه های مختلف بهداشتی از جمله بهداشت فردی شامل : (کلیات بهداشت ،خدمات بهداشت خانواده ، مراقبت از آعضای بدن ،ورزش ،خواب ،استراحت ،تفریح و تأثیر سیگار و وسایر مواد مخدر بر سلامت ) و بهداشت محیط و حفاظت محیط زیست که شامل :(اصول بهداشت محیط ،بهداشت مسکن و عوامل موثر بر حفظ بهداشت خانه،محیط زیست و حفاظت آن ومصرف صحیح انرژی) ،بهداشت وتغذیه مواد غذایی  شامل: ( آشنایی با گروه های غذایی و مواد مغذی موجود در آنها ،تنظیم برنامه ی غذایی مناسب برای خانواده ، تغذیه هنگام بیماری ها ،آشنایی با عوامل آلاینده و فاسد کننده مواد غذایی و بهداشت مواد غذایی آشپزخانه) - بهداشت روانی  شامل : (آشنایی با اصول و مفاهیم اساسی در بهداشت روان ،نیاز های روانی و طبقه بندی آن ها ، نقش خانواده در سلامت روانی فرد ،عوامل شایع آسیب زا در مراحل رشد روانی ،اختلال های روانی شایع در کودکان و راه های پیشگیری از آنها و شناسایی روش های پیشگیری از اختلال های روانی و ارتقاء بهداشت روان )  حوادث خانگی وپیشگیری از آنها شامل : ( آشنایی با کانون های خطر در خانه واصول پیشگیری و ایمن سازی آنها و آشنایی با اصول ایمنی کار با وسایل برقی و گاز سوز )- کمک های اولیه وامدادرسانی شامل آشنایی با کلیات کمک های اولیه ، حمل مصدوم ،احیای قلبی – ریوی ،شوک و اختلال های حاد قلبی ، توانایی اقدام های اولیه هنگام بروز زخم ها و خونریزی ها،اصول کلی پانسمان ساده ی زخم ها ، هنگام وقوع (آسیب های اسکلتی ، سوختگی ،مسمومیت ،بروز تغییر های شدید هوا،در باره ی اجسام خارجی در بدن ،زلزله ،سیل آتش سوزی) تامراجعه به پزشک راکسب بنماید.

مراقبت از سالمندان در خانه شامل :( آشنایی با کلیات و مفاهیم سالمندی ،بهداشت فردی و ورزش سالمندی ،تغذیه ی سالمندان ،مشکلات روحی و روانی شایع در سالمندان ،حوادث و بیماریها ی مزمن این دوره )بیماری های واگیر و غیر واگیر شامل :( آشنایی با کلیات بیماری ها واصول پیشگیری از آنها ، علائم و نشانه های شایع بیماری ها ی واگیر و غیر واگیر و اصول پیشگیری از آنها )- اصول مراقبت از بیمار در خانواده شامل آشنایی با مراقبت های عمومی از بیماران در خانه و دارو و وسایل مورد نیاز و اصول کلی مراقبت از بیمار )- ومراقبت از مادر وکودک  که شامل : ( آشنایی با مبا حث تولید مثل و بار داری، مراقبت از مادر ، مراقبت از کودک ، رشد و تکامل کودک ، جمعیت ، تنظیم خانواده و روش های پیشکیری از بارداری

و آشنایی با مراقبت ها ی مربوطه در نظام خدمات بهداشتی درمانی کشور )- بهداشت بلوغ شامل : ( تغییر ها ، مراقبت ها و  بهداشت روانی دوره بلوغ )،  

مهارت

توانایی بکارگیری( اصول پخت غذا و تهیه چند نوع غذای ایرانی فرنگی –تهیه چند نوع شیرینی ،دسر ومربا ،سالاد ،سس،ترشی،شور- تهیه چند نوع نوشیدنی (چای،شربت،قهوه)-پذیرایی از میهمان و انجام تزئینات  ساده در مراسم مختلف) – توانایی (کاربا چرخ خیاطی و نگه داری آن ،انجام دوخت های اولیه ،انتخاب پارچه  ولباس  مناسب  ،تهیه الگو ودوخت (دامن ، پیراهن ساده ،سرویس نوزاد ،سرویس آشپزخانه ، چادر ،مقنعه،بیژامه ،پرده ساده و والان دار)،لکه زدایی – گلدوزی – بافتنی – گلسازی (بلندر  - خمیری – پارچه ای

-کاغذی )- توانایی پرورش گیاهان آپارتمانی و باغچه ای –آراستگی شخصی (مراقبت از پوست ومو ،آرایش صورت و مو)- آشنایی  و بکار گیری اصول چیدمان منزل – توانایی و آشنایی با طرز کار و رعایت  نکات ایمنی انواع لوازم خانگی

 

 

 

شرايط و نحوه ادامه تحصيل

 

در رشته های ( مدیریت خانواده – تربیت مربی مهد کودک – تربیت بدنی

دانش آموزان رشته مديريت خانواده مي توانند درمقطع کاردانی در دانشگاه دولتي در رشته کودک ياري (مربي کودک) و کودکياري (مربي بهداشت مدارس)  شرکت نمايند اين دانشگاه آزمون ورودي دارد.

دانش آموزان رشته مديريت مي توانند در دانشگاه آزاد و دانشگاه جامع کاربردی و پودمانی در رشته های مختلف باتوجه به رشته انتخابی مورد نظردروس پیش دانشگاهی مربوط را بگذارند. بدون آزمون ورودي و با توجه به معدل کل شرکت نمايند .

 

آينده شغلي و بازار كار

تاسیس کارگاه قنادی و آشپزی- کار در کارگاه های قنادی و آشپزی مي توانند با گرفتن کارت مربيگري از سازمان فني و حرفه اي در هر آموزشگاه رشته مديريت خانواده را تدريس کنند يا اينکه در کارگاه هاي قنادي مشغول به کار شوند يا از قنادي ها سفارش گرفته, کار تحويل دهند و هم مي توانند در کارگاههاي کوچک به صورت خصوصي کار انجام دهند. در زمينه خياطي: مي توانند به انجام فعاليت هاي زير مشغول به کار شوند:

1- کارگاههاي توليدي پوشاک

2- گرفتن سفارش هاي مختلف به صورت خصوصي

3- با داشتن کارت مربيگري به تدريس در آموزشگاه ها مشغول شوند.

در زمينه کار در مهدهاي کودک:

      به عنوان کمک مربي هم در بخش خصوصي و هم در بخش دولتي مي توانند به عنوان کمک مربي اشتغال داشته باشند. ولي در صورت مجوز تأسيس مهدکودک بايد مدرک دانشگاهي در رشته مربي کودک يا مربي بهداشت مدارس اخذ کرده باشند.

توجه : فايل عكسهاي مرتبط  بارشته الزاما تهيه و بپيوست فرم موجود باشد .       باتشكر

كارشناسي كاردانش

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                         

 

 

                                                                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و هشتم فروردین 1391ساعت 9:10  توسط سرگروه مدیریت خانواده